Pressrelease: Delitea minskar förlusten och ökar tillväxten
Stockholm | 2025-08-14
När e-handeln har haft det tufft och många bolag pratat mer om överlevnad än expansion har Delitea gått åt andra hållet. Butiken för delikatesser och glädjerik mat på nätet växte under 2024 till en omsättning på 76 miljoner kronor, över 20 procent mer än året innan, samtidigt som förlusten halverades och landade på -0,93 miljoner kronor. För 2025 räknar man med att kunna visa vinst för första gången i företagets historia.
Deliteas resa har inte varit spikrak. Bolaget har satsat mycket på att utveckla sortimentet och att förbättra kundupplevelsen. Samtidigt har branschen gått kräftgång och förlusterna har svidit. Men Delitea valde att slå vakt om sin nisch - svåråtkomliga smaker och småskaliga producenter - och kämpa vidare. Den nischen blev bolagets styrka. Många av de snabbast växande e-handelsbolagen vittnar om att ett tydligt fokus är nyckeln till framgång, och resultatet syns nu i siffrorna.
“Efter flera år av hårt arbete och investeringar är det fantastiskt att se hur vi både växer snabbt och närmar oss lönsamhet. Vi har insett att stora förändringar ofta handlar om små steg varje dag; att hitta en ny leverantör, förfina logistiken i Morgongåva, eller implementera en AI-modell som ger bättre rekommendationer. Och det märks - våra kunder stannar längre och beställer mer.
Tack vare Delitea kan även en farmor i Kiruna få hem sin favoritolivolja från Toscana utan att behöva åka 200 mil (överdriver för effekt) - det är inte bara handel, det är livskvalitet,” säger Michael Gegerfeldt, vd för Delitea.
Under 2024 breddades sortimentet ytterligare och samarbetet med svenska och utländska matmakare fördjupades. Bolaget har investerat i teknik som ger bättre personliga rekommendationer och gjort lagret i Morgongåva till en modell för effektivitet och omtanke. Resultatet är en kundupplevelse som känns personlig, trots att den sker online.
“Samtidigt är vi ödmjuka inför framtiden. Att växa och göra vinst i en bransch där stora aktörer fortfarande blöder pengar kräver disciplin. Vårt mål för 2025 är att hålla fast vid lönsamheten, fortsätta göra små förbättringar varje dag och fortsätta visa att en e-handel med hjärta kan växa starkt.” säger Michael Gegerfeldt.
Om Delitea
Delitea.se registrerades 2015 för att göra svåråtkomliga smaker tillgängliga över hela landet. 2024 omsatte bolaget 76 miljoner kronor och utsågs till Årets butik i sin kategori på Prisjakt både 2019 och 2023. Med kontor i Stockholm och lager i Morgongåva levererar vi delikatesser till hela Sverige med en personlig touch.
Vill du veta mer om hur delikatesser färdas över hela Sverige? Vi pratar gärna mer om allt från hur vi väljer ut våra producenter till hur AI hjälper våra kunder att hitta rätt produkter och smaker. Vi visar även gärna hur vi jobbar bakom kulisserna för att göra nördiga smaker tillgängliga för alla.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Gegerfeldt, Vd Delitea.se - michael@delitea.se

till i din varukorg.