Pressrelease: Delitea fortsätter tillväxtresan och förbereder sig för framtiden med nytt lager
Stockholm | 2024-09-05
Delikatessbutiken på nätet, Delitea, har fortsatt att växa i hög takt trots en fortfarande tuff marknad och ett utmanande världsläge. Omsättningen för 2023 nådde nära 63 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt på 22,8%, samtidigt som branschen upplevde en nedgång.
Delitea fortsätter att växa online med delikatesser och mat som skapar glädje. Även under 2023 växte bolaget och enligt färska bokslutet för 2023 landade Deliteas omsättning på 63 miljoner kronor (62,955,384 kr om vi ska vara exakta), vilket motsvarar en årstillväxt på nära 23%. Detta samtidigt som e-handeln inom mat tappade 4,5% under 2023 enligt Dagligvaruindex. Samtidigt förbättrades resultatet med 1 miljon kronor och landade på -1,8 miljoner, jämfört med -2,8 miljoner året innan.
Delitea vill fortsätta att göra det enkelt för kunder över hela Sverige att få tag på svåråtkomlig mat genom snabba och pålitliga leveranser.
“De senaste åren har fyllts av negativa nyheter om utvecklingen inom e-handel, särskilt inom livsmedelsbranschen. Därför är det jäkligt skoj att vi kan visa upp den fina tillväxt vi haft samtidigt som vi förbättrat lönsamheten och skapat tydligare profil mot en butik som erbjuder mat som skapar glädje. Delitea har ett fantastiskt fint team som fokuserat på rätt saker.” säger Michael Gegerfeldt, Vd för Delitea.
Samtidigt som många andra butiker minskar sitt sortiment och fokuserar på bästsäljare samt egna varumärken fortsätter Delitea att erbjuda kunder det bästa från världens smaker, och lyfta märken som skapar autentiska smaker.
“Arbetet med att skapa en butik där jag själv skulle älska att handla har verkligen gett resultat. Vi har breddat sortimentet inom de områden där vi ser störst tillväxtpotential, samtidigt som vi har avslutat större kategorier som inte passar in i vår framtidsvision. Det har lett till en mycket positiv utveckling, och vi ska fortsätta att växa i en fin takt, även om vårt primära fokus är att bygga ett lönsamt välmående bolag.” berättar Michael Gegerfeldt.
Nytt lager i Morgongåva
För att hantera den framtida tillväxten har Delitea under 2024 också flyttat in sitt lager till en ny, större anläggning, som vi delar med bolag som Widforss och Babyland, men fortfarande kvar i vackra Morgongåva. Detta strategiska drag är en viktig del i företagets satsning på att möta den ökade efterfrågan och förbereda bolaget för framtida expansion.
Det nya lagret kommer inte bara att möjliggöra snabbare och mer effektiva ut- och inleveranser, utan också ge utrymme för att ytterligare bredda sortimentet och förbättra kundupplevelsen.” berättar Albin Wijana, Logistikchef.
Med detta i ryggen står Delitea väl rustat för att fortsätta sin tillväxtresa och stärka sin position som en ledande aktör inom delikatesser på nätet - för att se till att alla kan få tag i mat som skapar glädje och sociala interaktioner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Gegerfeldt, Vd Delitea.se - michael@delitea.se
Om Delitea
Delitea.se är en delikatessbutik på nätet. Vi som jobbar på delitea.se har lång erfarenhet av näthandel och brinner för att det svårtillgängliga enkelt, tillsammans med nätets bekvämlighet och snabba leveranser. Sedan starten 2016 har Delitea vuxit till att 2023 omsätta nästan 63 Mkr. 2019 blev Delitea blev utsedd till Årets butik i sin kategori på Prisjakt. Delitea.se har sitt lager i Morgongåva och kontor i Stockholm. För mer information, besök delitea.se.

till i din varukorg.